מיפוי ידע

מיפוי ידע

Select your language

מחקרי מיפוי ידע הוא שם כללי לפרוייקטים ולפרסומים של ד"ר חיים צינס.

פרוייקטים

• 10 עמודי הידע האנושי היא מפה שיטתית של הידע האנושי. היא מבוססת על יסודות תיאורטיים ועל מחקר מדעי שבו נבדקו 10,000 מונחים. המפה קיימת ב-11 שפות: אנגלית, יפנית, נפאלית, סינית, ספרדית, סרבית, עברית, פולנית, פורטוגזיתצרפתית, רומנית. הפרוייקט מפותח באנגלית. הגירסה העברית היא בסיסית. בפרוייקט 3 חלקים:

מפה (אנגלית).
עץ-נושאים היררכי שיטתי (אנגלית).
רציונאל וסקירה כללית (אנגלית).

מחשבות (אנגלית/עברית) הן אמירות על החיים ועל העולם שבו אנו חיים.

יהדות: מהות ותוכן עוסק בשאלות הגדולות של הזהות היהודית העכשווית העכשווית. הפרוייקט מבוסס על מחקר מדעי בהשתתפות 54 חוקרים ואנשי רוח, רבנים, ואנשי חינוך, שהתקיים באוניברסיטת חיפה בין השנים 2002-2003. המחקר פורסם באינטרנט ובמסמך מסכם. בפרוייקט 4 חלקים:

מהי יהדות? מיפוי חילקוי הדעות האידיאולוגיים; 8 הגדרות של יהדות.
מיהו יהודי? מיפוי חילוקי הדעות האידיאולוגיים1; 10 הגדרות של יהודי.
מפת ידע של היהדות. במפה 6 חלקים. היא מייצגת עשרות תחומי ידע.
רציונאל וסקירה כללית.

• אני מאשים: עדויות משפט אייכמן הוא מאגר מידע לימודי מובנה הכולל את 106 עדויות התביעה במשפט אייכמן. המאגר עלה לאינטרנט בשנת 1996 באתר סנונית.

דלפי ביקורתי היא שיטת מחקר מובנית (structured), המבוססת על סדרה עוקבת של דיונים בין מומחים, המייצגים את כל ההיבטים הרלבנטיים של הבעיה הנחקרת. השיטה מיושמת במגוון רחב של נושאים ותחומים.

שיטות מיון בספריות (אנגלית) הוא מחקר מדעי, ביחד עם פרופ' פלסידה סנטוס מברזיל, הממפה את הידע הכלול בשלוש שיטות המיון הגדולות המיושמות בעשרות אלפי ספריות אקדמיות וציבוריות בעולם. המחקר פורסם בכתב העת Journal of the American Society for Information Science and Technology

מפת ידע של מדעי המידע (אנגלית) הוא מחקר מדעי, הממפה את מדעי המידע (information science). המחקר מומן ממענק-מחקר של הקרן הלאומית למדע (Israel Science Foundations). במחקר השתתפו 57 חוקרים מובילים מ-16 מדינות, והוא הניב 5 מאמרים מדעיים.

חיים 

ד"ר חיים צינס

חיים צינס הוא חוקר, איש חינוך, ויוצר. הוא מומחה במיפוי וארגון ידע, חיפוש מידע ומידענות מחקרית, ומחקר איכותני. ד"ר צינס פיתח את מפת הידע האנושי (10 עמודי הידע האנושי), מפת ידע של היהדות, מפת ידע של מדעי המידע, ואת שיטת המחקר דלפי ביקורתי (Critical Delphi) בסדרה של מחקרים בין-תחומיים בארץ ובעולם. ד"ר צינס מפרסם מאמרים מדעיים בכתבי-עת מובילים בעולם, משמש כשופט-מעריך בכתבי עת מדעיים מובילים, מופיע בכנסים מדעיים ומקצועיים בינלאומיים, ומפתח פרוייקטים מידעניים וחינוכיים. 

מבחר פרסומים ומאמרים מדעיים: 

  1. Zins, C. (2011). 10 pillars of knowledge. Knowledge Mapping Research, Jerusalem. ISBN: 978-965-91740-0-3.
  2. Zins, C. and Santos, L.V.A.C. P. (2011). Mapping the knowledge covered by library classification systems. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(5), 877-901.
  3. Zins, C. (2009). 10 pillars of knowledge: Map of human knowledge. In G.M. Braga &, L.V.R. Pinheiro, Desafios do impresso ao digital: Questões contemporâneas de informação e conhecimento [Challenges of the digital print: contemporary issues of information and knowledge]. (pp. 169–176). Brasília, Brasil: IBICT
  4. Zins, C., Debons, A., Beghtol, C., Buckland, M., Davis, C.H., Dodig-Crnkovic, G., Dragulanescu, N., Harmon, G., Kraft, D.H., Poli, R., and Smiraglia, R.P. (2007). Knowledge map of information science: Implications for the future of the field. Brazilian Journal of Information Science and Technology, 1(1), 3-29.
  5. Zins, C. (2007). Classification schemes of information science: 28 scholars map the field, Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(5), 645-672.
  6. Zins, C. (2007). Knowledge map of information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58(4), 526-535.
  7. Zins, C. (2007). Conceptual approaches for defining data, information, and knowledge. Journal of the American Society for Information Science and Technology 58(4), 479-493.
  8. Zins, C. (2007). Conceptions of information science. Journal of the American Society for Information Science and technology, 58(3), 335-350.
  9. Zins, C. (2006). Redefining information science: From information science to knowledge science. Journal of Documentation, 62(4), 447-461.
  10. Zins, C., (2004). Knowledge mapping: An epistemological perspective. Knowledge Organization, 31(1), 49-54.
  11. Zins, C. and Guttman, D. (2003). Domain analysis of social work: An empirical investigation. Knowledge Organization, 30(3/4), 196-212.
  12. Zins, C. (2002). Models for classifying internet resources, Knowledge Organization, 29(1), 20-28.
  13. Zins, C. (2002). Knowledge outline of Jewish education: A model for design the field.
    In Cohen, B., & Ofek, A. (eds.), Essays in education and Judaism in honor of Joseph Lukinsky, New York: Jewish Theological Seminary Press.
  14. Zins, C. (2001). Defining human services. Journal of Sociology and Social Welfare, 28(1), 3-21.
  15. Guttmann D. and Zins, C. (2000). Subject classification in Logotherapy: A model for information system and knowledge outline development, Logotherapy and Existential Analysis, 1 (1-2), 91-116
  16. Zins, C. & Guttmann D., (2000). Structuring web bibliographic resources: An exemplary subject classification scheme,Knowledge Organization, 27(3), 143-159
  17. Zins, C. (2000). Success, a structured search strategy: Rationale, principles and implications. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 51(13), 1232-1247.
  18. Zins, C. (1999). Issues and considerations for designing human services studies in Israel. Social Security: Journal of Welfare and Social Security Studies, 55, 83-101 (Hebrew).

 מידע נוסף

לפרסומים לא-מדעיים ולמידע מפורט על פרוייקט או פרסום נא לעיין בדף האנגלי

עדכון אחרון: 2019